Intrebari
frecvente
- Ce reprezinta conceptul de sanatate si
securitate ?
- Īn ce consta securitatea si sanatatea īn
munca ?
- Ce reprezinta activitatea de prevenire
si protectie ?
- Cum se organizeaza activitatea de prevenire
si protectie ?
- Ce este serviciul intern de prevenire si
protectie ?
- Ce este serviciul extern de prevenire
si protectie ?
- Care sunt cerintele minime de pregatire
īn domeniul securitatii si sanatatii īn munca ?
- Ce reprezinta lucratorii desemnati ?
- Instruirea lucratorilor īn domeniul securitatii
si sanatatii īn munca
- Obligatii generale ale angajatorilor
- Primul-ajutor, stingerea incendiilor,
evacuarea lucratorilor, pericol grav si iminent
- Alte obligatii ale angajatorilor
- Care sunt sarcinile si obligatiile lucratorilor
privind securitatea si sanatatea īn munca ?
- Care sunt sarcinile si obligatiile conducatorului
locului de munca ?
- Ce este echipamentul individual de protectie (EIP)
si cum se utilizeaza ?
- Ce reprezinta conceptul de management
al securitatii si sanatatii īn munca ?
- Masuri de securitate a muncii la utilizarea
instalatiilor mecanice sub presiune si de ridicat
- Legislatia īn domeniul securitatii si
sanatatii īn munca
- Bibliografie
1. Ce reprezinta conceptul de sanatate si securitate ?
Conditiile īn care se desfasoara procesele de munca, complexitatea
echipamentelor de munca, intensitatea efortului mental, volumul
din ce īn ce mai mare si complexitatea informatiilor necesare
de receptionat si prelucrat necesita organizarea si desfasurarea
muncii si a activitatilor social-administrative pe baza noilor
principii de cunoastere, īntelegere si aplicare a standardelor
si normelor de securitate si sanatate a muncii.
Conceptul de sanatate si securitate constituie un ansamblu de
activitati institutionalizate avānd ca scop asigurarea celor mai
bune conditii īn desfasurarea procesului de munca, apararea vietii,
integritatii corporale si sanatatii lucratorilor si a altor persoane
participante la procesul de munca.
Normele si standardele de securitate a muncii reprezinta un sistem
unitar de masuri si reguli aplicabile tuturor participantilor
la procesul de munca.
Activitatea de prevenire si protectie are ca scop asigurarea celor
mai bune conditii de munca, prevenirea accidentelor si a īmbolnavirilor
profesionale īn rāndul lucratorilor si adaptarea la progresul
stiintei si tehnicii.
In conformitate cu aceste reglementari, obligatia de a asigura
securitatea si sanatatea, īn toate aspectele referitoare la munca,
revine conducatorului unitatii iar obligatiile lucratorilor nu
afecteaza principiul responsabilitatii angajatorului.
2. Īn ce consta securitatea si sanatatea īn munca ?
Obiectivele securitatii si sanatatii
- armonizarea legislatiei nationale cu cea a Uniunii Europene
pe probleme privind calitatea vietii, protectia mediului īnconjurator,
asigurarea vietii, securitatii si sanatatii angajatilor;
- constientizarea lucratorilor īn cunoasterea si respectarea normelor
si standardelor de securitate si sanatate a muncii īn amenajarea,
dotarea locurilor de munca, exploatarea īn conditii de siguranta
a echipamentelor de munca īn scopul evitarii producerii accidentelor
de munca si a īmbolnavirilor profesionale;
- eliminarea sau diminuarea factorilor de risc de accidentare
si/sau īmbolnavire profesionala existenti īn sistemul de munca
(executant - sarcina de munca - mijloace de productie - mediul
de munca), informarea, consultarea si participarea lucratorilor
si a reprezentantilor acestora;
- aplicarea cu prioritate a masurilor de protectie colectiva si
de prevenire a accidentelor de munca si īmbolnavirilor profesionale
fata de masurile de protectie individuala.
3. Ce reprezinta activitatea de prevenire si protectie ?
Angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea
lucratorilor īn toate aspectele legate de munca.
La nivelul angajatorului activitatea de prevenire si protectie
se organizeaza avānd la baza principiile:
- obligatia de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor,
īn toate aspectele referitoare la munca, revine angajatorului;
- obligatiile lucratorilor īn domeniul securitatii si sanatatii
īn munca nu vor afecta principiul responsabilitatii angajatorului;
- evitarea riscurilor;
- evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;
- combaterea riscurilor la sursa;
- asigurarea aceluiasi nivel de protectie a muncii pentru toti
angajatii, indiferent de natura sau durata contractului de munca;
- etc.
Organizarea activitatilor de prevenire si protectie
este realizata de catre angajator, īn urmatoarele moduri:
a) prin asumarea de catre angajator, īn conditiile art. 9 alin.
(4) din Legea 319/2006, a atributiilor pentru realizarea masurilor
prevazute de lege;
b) prin desemnarea unuia sau mai multor lucratori pentru a se
ocupa de activitatile de prevenire si protectie;
c) prin īnfiintarea unui serviciu intern de prevenire si protectie;
d) prin apelarea la servicii externe de prevenire si protectie.
Activitatile de prevenire si protectie desfasurate prin modalitatile
prevazute mai sus īn cadrul īntreprinderii si/sau al unitatii
sunt urmatoarele:
1. identificarea pericolelor si evaluarea riscurilor pentru fiecare
componenta a sistemului de munca, respectiv executant, sarcina
de munca, mijloace de munca/echipamente de munca si mediul de
munca pe locuri de munca/posturi de lucru;
2. elaborarea si actualizarea planului de prevenire si protectie;
3. elaborarea de instructiuni proprii pentru completarea si/sau
aplicarea reglementarilor de securitate si sanatate īn munca,
tinānd seama de particularitatile activitatilor si ale unitatii/īntreprinderii,
precum si ale locurilor de munca/posturilor de lucru;
4. propunerea atributiilor si raspunderilor īn domeniul securitatii
si sanatatii īn munca, ce revin lucratorilor, corespunzator functiilor
exercitate, care se consemneaza īn fisa postului, cu aprobarea
angajatorului;
5. verificarea cunoasterii si aplicarii de catre toti lucratorii
a masurilor prevazute īn planul de prevenire si protectie, precum
si a atributiilor si responsabilitatilor ce le revin īn domeniul
securitatii si sanatatii īn munca, stabilite prin fisa postului;
6. īntocmirea unui necesar de documentatii cu caracter tehnic
de informare si instruire a lucratorilor īn domeniul securitatii
si sanatatii īn munca;
7. elaborarea tematicii pentru toate fazele de instruire, stabilirea
periodicitatii adecvate pentru fiecare loc de munca, asigurarea
informarii si instruirii lucratorilor īn domeniul securitatii
si sanatatii īn munca si verificarea cunoasterii si aplicarii
de catre lucratori a informatiilor primite;
8. elaborarea programului de instruire-testare la nivelul īntreprinderii
si/sau unitatii;
9. asigurarea īntocmirii planului de actiune īn caz de pericol
grav si iminent, conform prevederilor art. 101-107 din Normele
metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii
īn munca nr. 319/2006 si asigurarea ca toti lucratorii sa fie
instruiti pentru aplicarea lui;
10. evidenta zonelor cu risc ridicat si specific prevazute la
art. 101-107 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor
Legii securitatii si sanatatii īn munca nr. 319/2006;
11. stabilirea zonelor care necesita semnalizare de securitate
si sanatate īn munca, stabilirea tipului de semnalizare necesar
si amplasarea conform prevederilor Hotarārii Guvernului nr. 971/2006
privind cerintele minime pentru semnalizarea de securitate si/sau
sanatate la locul de munca;
12. evidenta meseriilor si a profesiilor prevazute de legislatia
specifica, pentru care este necesara autorizarea exercitarii lor;
13. evidenta posturilor de lucru care necesita examene medicale
suplimentare;
14. evidenta posturilor de lucru care, la recomandarea medicului
de medicina muncii, necesita testarea aptitudinilor si/sau control
psihologic periodic;
15. monitorizarea functionarii sistemelor si dispozitivelor de
protectie, a aparaturii de masura si control, precum si a instalatiilor
de ventilare sau a altor instalatii pentru controlul noxelor īn
mediul de munca;
16. verificarea starii de functionare a sistemelor de alarmare,
avertizare, semnalizare de urgenta, precum si a sistemelor de
siguranta;
17. informarea angajatorului, īn scris, asupra deficientelor constatate
īn timpul controalelor efectuate la locul de munca si propunerea
de masuri de prevenire si protectie;
18. īntocmirea rapoartelor si/sau a listelor prevazute de hotarārile
Guvernului emise īn temeiul art. 51 alin. (1) lit. b) din LEGEA
nr. 319/2006, inclusiv cele referitoare la azbest, vibratii, zgomot
si santiere temporare si mobile;
19. evidenta echipamentelor de munca si urmarirea ca verificarile
periodice si, daca este cazul, īncercarile periodice ale echipamentelor
de munca sa fie efectuate de persoane competente, conform prevederilor
din Hotarārea Guvernului nr. 1.146/2006 privind cerintele minime
de securitate si sanatate pentru utilizarea īn munca de catre
lucratori a echipamentelor de munca;
20. identificarea echipamentelor individuale de protectie necesare
pentru posturile de lucru din īntreprindere si īntocmirea necesarului
de dotare a lucratorilor cu echipament individual de protectie,
conform prevederilor Hotarārii Guvernului nr. 1.048/2006 privind
cerintele minime de securitate si sanatate pentru utilizarea de
catre lucratori a echipamentelor individuale de protectie la locul
de munca;
21. urmarirea īntretinerii, manipularii si depozitarii adecvate
a echipamentelor individuale de protectie si a īnlocuirii lor
la termenele stabilite, precum si īn celelalte situatii prevazute
de Hotarārea Guvernului nr. 1.048/2006;
22. participarea la cercetarea evenimentelor conform competentelor
prevazute la art. 108-177 din Normele metodologice de aplicare
a prevederilor Legii securitatii si sanatatii īn munca nr. 319/2006;
;
23. īntocmirea evidentelor conform competentelor prevazute la
art. 108-177 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor
Legii securitatii si sanatatii īn munca nr. 319/2006;
24. elaborarea rapoartelor privind accidentele de munca suferite
de lucratorii din īntreprindere si/sau unitate, īn conformitate
cu prevederile art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 319/2006;
25. urmarirea realizarii masurilor dispuse de catre inspectorii
de munca, cu prilejul vizitelor de control si al cercetarii evenimentelor;
26. colaborarea cu lucratorii si/sau reprezentantii lucratorilor,
serviciile externe de prevenire si protectie, medicul de medicina
muncii, īn vederea coordonarii masurilor de prevenire si protectie;
27. colaborarea cu lucratorii desemnati/serviciile interne/serviciile
externe ai/ale altor angajatori, īn situatia īn care mai multi
angajatori īsi desfasoara activitatea īn acelasi loc de munca;
28. urmarirea actualizarii planului de avertizare, a planului
de protectie si prevenire si a planului de evacuare;
29. propunerea de sanctiuni si stimulente pentru lucratori, pe
criteriul īndeplinirii atributiilor īn domeniul securitatii si
sanatatii īn munca;
30. propunerea de clauze privind securitatea si sanatatea īn munca
la īncheierea contractelor de prestari de servicii cu alti angajatori,
inclusiv la cele īncheiate cu angajatori straini;
31. īntocmirea unui necesar de mijloace materiale pentru desfasurarea
acestor activitati.
4. Cum se organizeaza activitatea de prevenire si protectie ?
I. Īn cazul īntreprinderilor cu pāna la 9 lucratori inclusiv
angajatorul poate efectua activitatile din domeniul securitatii
si sanatatii īn munca, daca se īndeplinesc cumulativ urmatoarele
conditii:
a) activitatile desfasurate īn cadrul īntreprinderii nu sunt dintre
cele prevazute īn anexa nr. 5 din Normele metodologice de aplicare
a prevederilor Legii securitatii si sanatatii īn munca nr. 319/2006
b) angajatorul īsi desfasoara activitatea profesionala īn mod
efectiv si cu regularitate īn īntreprindere si/sau unitate;
c) angajatorul īndeplineste cerintele minime de pregatire īn domeniul
securitatii si sanatatii īn munca, corespunzatoare cel putin nivelului
de baza, conform prevederilor art. 47-51 din Normele metodologice
de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii īn munca
nr. 319/2006.
Īn situatia īn care nu sunt īndeplinite conditiile prevazute la
alin. (1), angajatorul trebuie sa desemneze unul sau mai multi
lucratori, conform prevederilor art. 20-22 din Normele metodologice
de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii īn munca
nr. 319/2006, sau poate organiza serviciul intern de prevenire
si protectie, conform prevederilor art. 23-27, din aceeasi norma
, si/sau sa apeleze la servicii externe.
Īn situatia īn care sunt īndeplinite conditiile de mai sus, dar
angajatorul nu realizeaza īn totalitate activitatile de prevenire
si protectie, pentru activitatile pe care nu le realizeaza angajatorul
trebuie sa apeleze la servicii externe.
II. Īn cazul īntreprinderilor care au īntre 10 si 49 de lucratori
inclusiv, angajatorul poate efectua activitatile din domeniul
securitatii si sanatatii īn munca, daca se īndeplinesc cumulativ
urmatoarele conditii:
a) activitatile desfasurate īn cadrul īntreprinderii nu sunt dintre
cele prevazute īn anexa nr. 5 din Normele metodologice de aplicare
a prevederilor Legii securitatii si sanatatii īn munca nr. 319/2006;
b) riscurile identificate nu pot genera accidente sau boli profesionale
cu consecinte grave, ireversibile, respectiv deces sau invaliditate;
c) angajatorul īsi desfasoara activitatea profesionala īn mod
efectiv si cu regularitate īn īntreprindere si/sau unitate;
d) angajatorul īndeplineste cerintele minime de pregatire īn domeniul
securitatii si sanatatii īn munca corespunzatoare cel putin nivelului
de baza, conform prevederilor art. 47-51 din Normele metodologice
de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii īn munca
nr. 319/2006.
Īn situatia īn care nu sunt īndeplinite conditiile prevazute la
alin. (1), angajatorul trebuie sa desemneze unul sau mai multi
lucratori, conform prevederilor art. 20-22, sau poate organiza
serviciul intern de prevenire si protectie, conform prevederilor
art. 23-27, din Normele metodologice de aplicare a prevederilor
Legii securitatii si sanatatii īn munca nr. 319/2006 si/sau sa
apeleze la servicii externe.
Īn situatia īn care sunt īndeplinite conditiile prevazute mai
sus, dar angajatorul, lucratorii desemnati sau serviciul intern
nu realizeaza īn totalitate activitatile de prevenire si protectie,
angajatorul trebuie sa apeleze la servicii externe.
III. Īn cazul īntreprinderilor si/sau unitatilor īntre 50 si 149
de lucratori, angajatorul trebuie sa desemneze unul sau mai multi
lucratori sau sa organizeze serviciu intern de prevenire si protectie
pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie din
cadrul īntreprinderii.
Īn cazul īntreprinderilor si/sau unitatilor prevazute mai sus,
care desfasoara activitati dintre cele prevazute īn anexa nr.
5, din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii
si sanatatii īn munca nr. 319/2006, angajatorul trebuie sa organizeze
serviciu intern de prevenire si protectie.
Īn cazul īn care lucratorii desemnati/serviciul intern de prevenire
si protectie nu au capacitatile si aptitudinile necesare pentru
efectuarea tuturor activitatilor de prevenire si protectie, angajatorul
trebuie sa apeleze la unul sau mai multe servicii externe.
Īn cazul īntreprinderilor si/sau unitatilor care au peste 150
de lucratori, angajatorul trebuie sa organizeze serviciul
intern de prevenire si protectie.
Īn cazul īn care serviciul intern de prevenire si protectie nu
are capacitatile si aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor
activitatilor de prevenire si protectie, angajatorul trebuie sa
apeleze la unul sau mai multe servicii externe.
5. Ce este serviciul intern de prevenire si protectie ?
Serviciul intern de prevenire si protectie trebuie sa fie format
din lucratori care īndeplinesc cerintele minime de pregatire īn
domeniul securitatii si sanatatii īn munca corespunzatoare nivelului
mediu si/sau superior, si, dupa caz, alti lucratori care pot desfasura
activitati auxiliare.
Conducatorul serviciului de prevenire si protectie trebuie sa
īndeplineasca cerintele minime de pregatire īn domeniul securitatii
si sanatatii īn munca corespunzatoare nivelului superior.
Serviciul intern de prevenire si protectie se organizeaza īn subordinea
directa a angajatorului ca o structura distincta.
Lucratorii din cadrul serviciului intern de prevenire si protectie
trebuie sa desfasoare numai activitati de prevenire si protectie
si cel mult activitati complementare cum ar fi: prevenirea si
stingerea incendiilor si protectia mediului.
6. Ce este serviciul extern de prevenire si protectie ?
Serviciul extern de prevenire si protectie este o prestare de
servicii care asigura, pe baza de contract, activitatile de prevenire
si protectie īn domeniu.
Angajatorul apeleaza la serviciile externe, cu respectarea prevederilor
art. 18 alin. (3) lit. d) din Legea 319/2006.
Serviciul extern de prevenire si protectie trebuie sa īndeplineasca
urmatoarele cerinte:
a) sa dispuna de personal cu capacitate profesionala adecvata
si de mijloacele materiale necesare pentru a-si desfasura activitatea;
b) sa fie abilitat de Comisia de abilitare a serviciilor externe
de prevenire si protectie si de avizare a documentatiilor cu caracter
tehnic de informare si instruire īn domeniul securitatii si sanatatii
īn munca.
Serviciul extern de prevenire si protectie trebuie sa fie format
din lucratori care īndeplinesc cerintele minime de pregatire īn
domeniul securitatii si sanatatii īn munca corespunzatoare nivelului
mediu si/sau superior, conform prevederilor art. 47-51 din Normele
metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii
īn munca nr. 319/2006, si, dupa caz, alti lucratori care pot desfasura
activitati auxiliare.
Conducatorul serviciului extern de prevenire si protectie trebuie
sa īndeplineasca cerintele minime de pregatire īn domeniul securitatii
si sanatatii īn munca corespunzatoare nivelului superior, conform
prevederilor art. 47-51 din
Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii
si sanatatii īn munca nr. 319/2006.
Īn cazul īn care serviciul extern de prevenire si protectie este
format dintr-o singura persoana, aceasta trebuie sa īndeplineasca
cerintele minime de pregatire īn domeniul securitatii si sanatatii
īn munca corespunzatoare nivelului superior, conform prevederilor
art. 47-51 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor
Legii securitatii si sanatatii īn munca nr. 319/2006.
7. Care sunt cerintele minime de pregatire īn domeniul securitatii
si sanatatii īn munca ?
Nivelurile de pregatire īn domeniul securitatii si sanatatii
īn munca, necesare pentru dobāndirea capacitatilor si aptitudinilor
corespunzatoare efectuarii activitatilor de prevenire si protectie,
sunt urmatoarele:
a) nivel de baza;
b) nivel mediu;
c) nivel superior.
Cerintele minime de pregatire īn domeniul securitatii si sanatatii
īn munca corespunzatoare nivelului de baza sunt:
a) studii īn īnvatamāntul liceal filiera teoretica īn profil real
sau filiera tehnologica īn profil tehnic;
b) curs īn domeniul securitatii si sanatatii īn munca, cu o durata
de cel putin 40 de ore.
Cerintele minime de pregatire īn domeniul securitatii si sanatatii
īn munca corespunzatoare nivelului mediu sunt:
a) studii īn īnvatamāntul postliceal īn profil tehnic;
b) curs īn domeniul securitatii si sanatatii īn munca, cu o durata
de cel putin 80 de ore.
Cerintele minime de pregatire īn domeniul securitatii si sanatatii
īn munca corespunzatoare nivelului superior sunt:
a) studii superioare tehnice;
b) curs īn domeniul securitatii si sanatatii īn munca, cu o durata
de cel putin 80 de ore;
c) curs postuniversitar de evaluare a riscurilor cu o durata de
cel putin 180 de ore.
Cursurile īn domeniul securitatii si sanatatii īn munca, prevazute
mai sus se efectueaza de catre furnizori de formare profesionala
autorizati conform prevederilor art. 18-27 din Ordonanta Guvernului
nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 375/2002, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare.
8. Ce reprezinta lucratorii desemnati ?
Desemnarea nominala a lucratorului/lucratorilor pentru a se ocupa
de activitatile de prevenire si protectie se face prin decizie
a angajatorului.
Pentru a putea sa desfasoare activitatile de prevenire si protectie,
lucratorul desemnat trebuie sa īndeplineasca cerintele minime
de pregatire īn domeniul securitatii si sanatatii īn munca corespunzatoare
cel putin nivelului mediu.
Īn cazul īn care lucratorii desemnati/serviciul intern de prevenire
si protectie nu au capacitatile si aptitudinile necesare pentru
efectuarea tuturor activitatilor de prevenire si protectie, angajatorul
trebuie sa apeleze la unul sau mai multe servicii externe.
9. Instruirea lucratorilor īn domeniul securitatii si sanatatii
īn munca
Instruirea īn domeniul securitatii si sanatatii īn munca are
ca scop īnsusirea cunostintelor si formarea deprinderilor de securitate
si sanatate īn munca.
Instruirea lucratorilor īn domeniul securitatii si sanatatii īn
munca la nivelul īntreprinderii si/sau al unitatii se efectueaza
īn timpul programului de lucru.
Instruirea lucratorilor īn domeniul securitatii si sanatatii īn
munca cuprinde 3 faze:
a) instruirea introductiv-generala;
b) instruirea la locul de munca;
c) instruirea periodica.
Rezultatul instruirii lucratorilor īn domeniul securitatii si
sanatatii īn munca se consemneaza īn mod obligatoriu īn fisa de
instruire individuala, cu indicarea materialului predat, a duratei
si datei instruirii.
Fisa de instruire individuala va fi pastrata de catre conducatorul
locului de munca si va fi īnsotita de o copie a fisei de aptitudini,
completata de catre medicul de medicina muncii īn urma examenului
medical la angajare.
Instruirea introductiv-generala
Instruirea introductiv-generala se face:
a) la angajarea lucratorilor definiti conform art. 5 lit. a) din
LegeA 319/2006;
b) lucratorilor detasati de la o īntreprindere si/sau unitate
la alta;
c) lucratorilor delegati de la o īntreprindere si/sau unitate
la alta;
d) lucratorului pus la dispozitie de catre un agent de munca temporar.
Instruirea introductiv-generala se face de catre:
a) angajatorul care si-a asumat atributiile din domeniul securitatii
si sanatatii īn munca; sau
b) lucratorul desemnat; sau
c) un lucrator al serviciului intern de prevenire si protectie;
sau
d) serviciul extern de prevenire si protectie.
Angajatorul stabileste prin instructiuni proprii durata instruirii
introductiv-generale; aceasta nu va fi mai mica de 8 ore.
Īn cadrul instruirii introductiv-generale se vor expune, īn principal,
urmatoarele probleme:
a) legislatia de securitate si sanatate īn munca;
b) consecintele posibile ale necunoasterii si nerespectarii legislatiei
de securitate si sanatate īn munca;
c) riscurile de accidentare si īmbolnavire profesionala specifice
unitatii;
d) masuri la nivelul īntreprinderii si/sau unitatii privind acordarea
primului ajutor, stingerea incendiilor si evacuarea lucratorilor.
Continutul instruirii introductiv-generale trebuie sa fie īn conformitate
cu tematica aprobata de catre angajator.
Instruirea introductiv-generala se va finaliza cu verificarea
īnsusirii cunostintelor pe baza de teste.
Instruirea la locul de munca
Instruirea la locul de munca se face dupa instruirea introductiv-generala
si are ca scop prezentarea riscurilor pentru securitate si sanatate
īn munca, precum si masurile si activitatile de prevenire si protectie
la nivelul fiecarui loc de munca, post de lucru si/sau fiecarei
functii exercitate.
Instruirea la locul de munca se face:
a) la angajarea lucratorilor definiti conform art. 5 lit. a) din
LegeA 319/2006;
b) lucratorilor detasati de la o īntreprindere si/sau unitate
la alta;
c) lucratorilor delegati de la o īntreprindere si/sau unitate
la alta;
d) lucratorului pus la dispozitie de catre un agent de munca temporar,
inclusiv la schimbarea locului de munca īn cadrul īntreprinderii
si/sau al unitatii.
Instruirea la locul de munca se face de catre conducatorul direct
al locului de munca, īn grupe de maximum 20 de persoane.
Fisa de instruire se pastreaza de catre conducatorul locului de
munca.
Durata instruirii la locul de munca nu va fi mai mica de 8 ore
si se stabileste prin instructiuni proprii de catre conducatorul
locului de munca respectiv, īmpreuna cu:
a) angajatorul care si-a asumat atributiile din domeniul securitatii
si sanatatii īn munca; sau
b) lucratorul desemnat; sau
c) un lucrator al serviciului intern de prevenire si protectie;
sau
d) serviciul extern de prevenire si protectie.
Instruirea la locul de munca se va efectua pe baza tematicilor
īntocmite de catre angajatorul care si-a asumat atributiile din
domeniul securitatii si sanatatii īn munca/lucratorul desemnat/serviciul
intern de prevenire si protectie/serviciul extern de prevenire
si protectie si aprobate de catre angajator, care vor fi pastrate
la persoana care efectueaza instruirea.
Instruirea la locul de munca va cuprinde:
a) informatii privind riscurile de accidentare si īmbolnavire
profesionala specifice locului de munca si/sau postului de lucru;
b) prevederile instructiunilor proprii elaborate pentru locul
de munca si/sau postul de lucru;
c) masuri la nivelul locului de munca si/sau postului de lucru
privind acordarea primului ajutor, stingerea incendiilor si evacuarea
lucratorilor;
d) prevederi ale reglementarilor de securitate si sanatate īn
munca privind activitati specifice ale locului de munca si/sau
postului de lucru;
e) instruirea la locul de munca va include īn mod obligatoriu
demonstratii practice privind activitatea pe care persoana respectiva
o va desfasura si exercitii practice privind utilizarea echipamentului
individual de protectie, a mijloacelor de alarmare, interventie,
evacuare si de prim ajutor.
Instruirea periodica
Instruirea periodica se face tuturor lucratorilor prevazuti mai
sussi are drept scop reīmprospatarea si actualizarea cunostintelor
īn domeniul securitatii si sanatatii īn munca.
Instruirea periodica se efectueaza de catre conducatorul locului
de munca.
Intervalul dintre doua instruiri periodice va fi stabilit prin
instructiuni proprii, īn functie de conditiile locului de munca
si/sau postului de lucru, si nu va fi mai mare de 6 luni.
Pentru personalul tehnico-administrativ intervalul dintre doua
instruiri periodice va fi de cel mult 12 luni.
Instruirea periodica se va completa īn mod obligatoriu si cu demonstratii
practice.
Instruirea periodica se va efectua pe baza tematicilor īntocmite
de catre angajatorul care si-a asumat atributiile din domeniul
securitatii si sanatatii īn munca/lucratorul desemnat/serviciul
intern de de prevenire si protectie/serviciul extern de prevenire
si protectie si aprobate de catre angajator, care vor fi pastrate
la persoana care efectueaza instruirea.
Instruirea periodica se face suplimentar celei programate
īn urmatoarele cazuri:
a) cānd un lucrator a lipsit peste 30 de zile lucratoare;
b) cānd au aparut modificari ale prevederilor de securitate si
sanatate īn munca privind activitati specifice ale locului de
munca si/sau postului de lucru sau ale instructiunilor proprii,
inclusiv datorita evolutiei riscurilor sau aparitiei de noi riscuri
īn unitate;
c) la reluarea activitatii dupa accident de munca;
d) la executarea unor lucrari speciale;
e) la introducerea unui echipament de munca sau a unor modificari
ale echipamentului existent;
f) la modificarea tehnologiilor existente sau procedurilor de
lucru;
g) la introducerea oricarei noi tehnologii sau a unor proceduri
de lucru.
Durata instruirii periodice prevazute mai sus nu va fi mai mica
de 8 ore si se stabileste īn instructiuni proprii de catre conducatorul
locului de munca respectiv, īmpreuna cu:
a) angajatorul care si-a asumat atributiile din domeniul securitatii
si sanatatii īn munca; sau
b) lucratorul desemnat; sau
c) un lucrator al serviciului intern de protectie si prevenire;
sau
d) serviciul extern de protectie si prevenire.
Instruirea periodica se va efectua pe baza tematicilor īntocmite
de catre angajatorul care si-a asumat atributiile din domeniul
securitatii si sanatatii īn munca/lucratorul desemnat/serviciul
intern de prevenire si protectie/serviciul extern de prevenire
si protectie si aprobate de catre angajator, care vor fi pastrate
la persoana care efectueaza instruirea.
10. Obligatii generale ale angajatorilor
Angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea
lucratorilor īn toate aspectele legate de munca.
In cazul īn care un angajator apeleaza la servicii externe, acesta
nu este exonerat de responsabilitatile sale īn acest domeniu.
Īn cadrul responsabilitatilor sale, angajatorul are obligatia
sa ia masurile necesare pentru:
a) asigurarea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor;
b) prevenirea riscurilor profesionale;
c) informarea si instruirea lucratorilor;
d) asigurarea cadrului organizatoric si a mijloacelor necesare
securitatii si sanatatii īn munca.
Angajatorul are obligatia sa implementeze masurile de prevenire
si protectie pe baza urmatoarelor principii generale de prevenire:
a) evitarea riscurilor;
b) evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;
c) combaterea riscurilor la sursa;
d) adaptarea muncii la om, īn special īn ceea ce priveste proiectarea
posturilor de munca, alegerea echipamentelor de munca, a metodelor
de munca si de productie, īn vederea reducerii monotoniei muncii,
a muncii cu ritm predeterminat si a diminuarii efectelor acestora
asupra sanatatii;
e) adaptarea la progresul tehnic;
f) īnlocuirea a ceea ce este periculos cu ceea ce nu este periculos
sau cu ceea ce este mai putin periculos;
g) dezvoltarea unei politici de prevenire coerente care sa cuprinda
tehnologiile, organizarea muncii, conditiile de munca, relatiile
sociale si influenta factorilor din mediul de munca;
h) adoptarea, īn mod prioritar, a masurilor de protectie colectiva
fata de masurile de protectie individuala;
i) furnizarea de instructiuni corespunzatoare lucratorilor.
Fara a aduce atingere altor prevederi ale prezentei legi, tinānd
seama de natura activitatilor din īntreprindere si/sau unitate,
angajatorul are obligatia:
a) sa evalueze riscurile pentru securitatea si sanatatea lucratorilor,
inclusiv la alegerea echipamentelor de munca, a substantelor sau
preparatelor chimice utilizate si la amenajarea locurilor de munca;
b) ca, ulterior evaluarii prevazute la lit. a) si daca este necesar,
masurile de prevenire, precum si metodele de lucru si de productie
aplicate de catre angajator sa asigure īmbunatatirea nivelului
securitatii si al protectiei sanatatii lucratorilor si sa fie
integrate īn ansamblul activitatilor īntreprinderii si/sau unitatii
respective si la toate nivelurile ierarhice;
c) sa ia īn considerare capacitatile lucratorului īn ceea ce priveste
securitatea si sanatatea īn munca, atunci cānd īi īncredinteaza
sarcini;
d) sa asigure ca planificarea si introducerea de noi tehnologii
sa faca obiectul consultarilor cu lucratorii si/sau reprezentantii
acestora īn ceea ce priveste consecintele asupra securitatii si
sanatatii lucratorilor, determinate de alegerea echipamentelor,
de conditiile si mediul de munca;
e) sa ia masurile corespunzatoare pentru ca, īn zonele cu risc
ridicat si specific, accesul sa fie permis numai lucratorilor
care au primit si si-au īnsusit instructiunile adecvate.
Fara a aduce atingere altor prevederi ale prezentei legi, atunci
cānd īn acelasi loc de munca īsi desfasoara activitatea lucratori
din mai multe īntreprinderi si/sau unitati, angajatorii acestora
au urmatoarele obligatii:
a) sa coopereze īn vederea implementarii prevederilor privind
securitatea, sanatatea si igiena īn munca, luānd īn considerare
natura activitatilor;
b) sa īsi coordoneze actiunile īn vederea protectiei lucratorilor
si prevenirii riscurilor profesionale, luānd īn considerare natura
activitatilor;
c) sa se informeze reciproc despre riscurile profesionale;
d) sa informeze lucratorii si/sau reprezentantii acestora despre
riscurile profesionale.
Masurile privind securitatea, sanatatea si igiena īn munca nu
trebuie sa comporte, īn nici o situatie, obligatii financiare
pentru lucratori.
Angajatorul desemneaza unul sau mai multi lucratori, pentru a
se ocupa de activitatile de protectie si de activitatile de prevenire
a riscurilor profesionale din īntreprindere si/sau unitate, denumiti
īn continuare lucratori desemnati.
Lucratorii desemnati nu trebuie sa fie prejudiciati ca urmare
a activitatii lor de protectie si a celei de prevenire a riscurilor
profesionale.
Lucratorii desemnati trebuie sa dispuna de timpul necesar pentru
a-si putea īndeplini obligatiile ce le revin prin prezenta lege.
Daca īn īntreprindere si/sau unitate nu se pot organiza activitatile
de prevenire si cele de protectie din lipsa personalului competent,
angajatorul trebuie sa recurga la servicii externe.
Īn cazul īn care angajatorul apeleaza la serviciile externe, acestea
trebuie sa fie informate de catre angajator asupra factorilor
cunoscuti ca au efecte sau sunt susceptibili de a avea efecte
asupra securitatii si sanatatii lucratorilor si trebuie sa aiba
acces la informatiile specifice.
Lucratorii desemnati trebuie sa aiba, īn principal, atributii
privind securitatea si sanatatea īn munca si, cel mult, atributii
complementare.
Īn toate cazurile, pentru a se ocupa de organizarea activitatilor
de prevenire si a celor de protectie, tinānd seama de marimea
īntreprinderii si/sau unitatii si/sau de riscurile la care sunt
expusi lucratorii, precum si de distributia acestora īn cadrul
īntreprinderii si/sau unitatii se impune ca:
a) lucratorii desemnati sa aiba capacitatea necesara si sa dispuna
de mijloacele adecvate;
b) serviciile externe sa aiba aptitudinile necesare si sa dispuna
de mijloace personale si profesionale adecvate;
c) lucratorii desemnati si serviciile externe sa fie īn numar
suficient.
Prevenirea riscurilor, precum si protectia sanatatii si securitatea
lucratorilor, trebuie sa fie asigurate de unul sau mai multi lucratori,
de un serviciu sau de servicii distincte, din interiorul sau din
exteriorul īntreprinderii si/sau unitatii.
In cazul micro-īntreprinderilor si al īntreprinderilor mici, īn
care se desfasoara activitati fara riscuri deosebite, angajatorul
īsi poate asuma atributiile din domeniul securitatii si sanatatii
īn munca pentru realizarea masurilor prevazute de prezenta lege,
daca are capacitatea necesara īn domeniu.
11. Primul-ajutor, stingerea incendiilor, evacuarea lucratorilor,
pericol grav si iminent
Angajatorul are urmatoarele obligatii:
a) sa ia masurile necesare pentru acordarea primului-ajutor, stingerea
incendiilor si evacuarea lucratorilor, adaptate naturii activitatilor
si marimii īntreprinderii si/sau unitatii, tinānd seama de alte
persoane prezente;
b) sa stabileasca legaturile necesare cu serviciile specializate,
īndeosebi īn ceea ce priveste primul-ajutor, serviciul medical
de urgenta, salvare si pompieri.
Angajatorul are urmatoarele obligatii:
a) sa informeze, cāt mai curānd posibil, toti lucratorii care
sunt sau pot fi expusi unui pericol grav si iminent, despre riscurile
implicate de acest pericol, precum si despre masurile luate sau
care trebuie sa fie luate pentru protectia lor;
b) sa ia masuri si sa furnizeze instructiuni pentru a da lucratorilor
posibilitatea sa opreasca lucrul si/sau sa paraseasca imediat
locul de munca si sa se īndrepte spre o zona sigura, īn caz de
pericol grav si iminent;
c) sa nu impuna lucratorilor reluarea lucrului īn situatia īn
care īnca exista un pericol grav si iminent, īn afara cazurilor
exceptionale si pentru motive justificate.
Lucratorii care, īn cazul unui pericol grav si iminent, parasesc
locul de munca si/sau o zona periculoasa, nu trebuie sa fie prejudiciati
si trebuie sa fie protejati īmpotriva oricaror consecinte negative
si nejustificate pentru acestia .
Angajatorul trebuie sa se asigure ca, īn cazul unui pericol grav
si iminent pentru propria securitate sau a altor persoane atunci
cānd seful ierarhic imediat superior nu poate fi contactat, toti
lucratorii sunt apti sa aplice masurile corespunzatoare, īn conformitate
cu cunostintele lor si cu mijloacele tehnice de care dispun, pentru
a evita consecintele unui astfel de pericol.
12. Alte obligatii ale angajatorilor
Angajatorul are urmatoarele obligatii:
a) sa realizeze si sa fie īn posesia unei evaluari a riscurilor
pentru securitatea si sanatatea īn munca, inclusiv pentru acele
grupuri sensibile la riscuri specifice;
b) sa decida asupra masurilor de protectie care trebuie luate
si, dupa caz, asupra echipamentului de protectie care trebuie
utilizat;
c) sa tina evidenta accidentelor de munca, ce au ca urmare o incapacitate
de munca mai mare de 3 zile de lucru, a accidentelor usoare, a
bolilor profesionale, a incidentelor periculoase, precum si a
accidentelor de munca;
d) sa elaboreze, pentru autoritatile competente si īn conformitate
cu reglementarile legale, rapoarte privind accidentele de munca
suferite de lucratorii sai.
Īn vederea asigurarii conditiilor de securitate si sanatate īn
munca si pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor
profesionale, angajatorii au urmatoarele obligatii:
a) sa adopte, din faza de cercetare, proiectare si executie a
constructiilor, a echipamentelor de munca, precum si de elaborare
a tehnologiilor de fabricatie, solutii conforme prevederilor legale
īn vigoare privind securitatea si sanatatea īn munca, prin a caror
aplicare sa fie eliminate sau diminuate riscurile de accidentare
si de īmbolnavire profesionala a lucratorilor;
b) sa īntocmeasca un plan de prevenire si protectie compus din
masuri tehnice, sanitare, organizatorice si de alta natura, bazat
pe evaluarea riscurilor, pe care sa īl aplice corespunzator conditiilor
de munca specifice unitatii;
c) sa obtina autorizatia de functionare din punct de vedere al
securitatii si sanatatii īn munca, īnainte de īnceperea oricarei
activitati, conform prevederilor legale;
d) sa stabileasca pentru lucratori, prin fisa postului, atributiile
si raspunderile ce le revin īn domeniul securitatii si sanatatii
īn munca, corespunzator functiilor exercitate;
e) sa elaboreze instructiuni proprii, īn spiritul prezentei legi,
pentru completarea si/sau aplicarea reglementarilor de securitate
si sanatate īn munca, tinānd seama de particularitatile activitatilor
si ale locurilor de munca aflate īn esponsabilitatea lor;
f) sa asigure si sa controleze cunoasterea si aplicarea, de catre
toti lucratorii, a masurilor prevazute īn planul de prevenire
si de protectie stabilit, precum si a prevederilor legale īn domeniul
securitatii si sanatatii īn munca, prin lucratorii desemnati,
prin propria competenta sau prin servicii externe;
g) sa ia masuri pentru asigurarea de materiale necesare informarii
si instruirii lucratorilor, cum ar fi afise, pliante, filme si
diafilme cu privire la securitatea si sanatatea īn munca;
h) sa asigure informarea fiecarei persoane, anterior angajarii
īn munca, asupra riscurilor la care aceasta este expusa la locul
de . munca, precum si asupra masurilor de prevenire si de protectie
necesare;
i) sa ia masuri pentru autorizarea exercitarii meseriilor si a
profesiilor prevazute de legislatia specifica;
j) sa angajeze numai persoane care, īn urma examenului medical
si, dupa caz, a testarii psihologice a aptitudinilor, corespund
sarcinii de munca pe care urmeaza sa o execute si sa asigure controlul
medical periodic si, dupa caz, control-psihologic periodic, ulterior
angajarii;
k) sa tina evidenta zonelor cu risc ridicat si specific prevazute
la art. 7 alin. (4) lit. e);
functionarea permanenta si corecta a sistemelor si dispozitivelor
de protectie, a aparaturii de masura si control, precum si-a instalatiilor
de captare, retinere si neutralizare a substantelor nocive degajate
īn desfasurarea proceselor tehnologice;
m) sa prezinte documentele si sa dea relatiile solicitate de inspectorii
de munca īn timpul controlului sau al efectuarii cercetarii evenimentelor;
n) sa asigure realizarea masurilor dispuse de catre inspectorii
de munca, cu prilejul vizitelor de control si al cercetarii evenimentelor;
o) sa desemneze, la solicitarea inspectorului de munca, lucratorii
care sa participe la efectuarea controlului sau la cercetarea
evenimentelor;
p) sa nu modifice starea de fapt rezultata din producerea unui
accident mortal sau colectiv, īn afara de cazurile īn care mentinerea
acestei stari ar genera alte accidente ori ar periclita viata
accidentatilor si a altor persoane;
q) sa asigure echipamente de munca fara pericol pentru securitatea
si sanatatea lucratorilor;
r) sa asigure echipamente individuale de protectie;
s) sa acorde obligatoriu echipament individual de protectie nou,
īn cazul degradarii sau al pierderii calitatilor de protectie.
Alimentatia de protectie se acorda obligatoriu si gratuit de catre
angajatori, persoanelor care lucreaza īn conditii de munca ce
impun acest lucru, si se stabileste prin contractul colectiv de
munca si/sau contractul individual de munca.
Materialele igienico-sanitare se acorda, obligatoriu si gratuit,
de catre angajatori.
Categoriile de materiale igienico-sanitare, precum si locurile
de munca ce impun acordarea acestora, se stabilesc prin contractul
colectiv de munca si/sau contractul individual de munca.
13 Care sunt sarcinile si obligatiile lucratorilor privind securitatea
si sanatatea īn munca ?
Lucratorii au urmatoarele sarcini si obligatii:
- sa-si īnsuseasca si sa respecte normele, instructiunile si reglementarile
īn domeniul sanatatii si securitatii īn munca si masurile de aplicare
a acestora;
- sa utilizeze corect echipamentele de munca, substantele periculoase
si celelalte mijloace de productie;
- sa nu procedeze la deconectarea, schimbarea sau mutarea arbitrara
a dispozitivelor de securitate ale echipamentelor de munca si ale
cladirilor, precum si sa utilizeze corect aceste dispozitive;
- sa aduca la cunostinta conducatorului locului de munca orice defectiune
tehnica sau alta situatie care constituie un pericol de accidentare
sau īmbolnavire profesionala;
- sa aduca la cunostinta conducatorului locului de munca īn cel
mai scurt timp posibil accidentele de munca suferite de persoana
proprie, de alti participanti la procesul de munca;
- sa opreasca lucrul la aparitia unui pericol iminent de producere
a unui accident si sa informeze de īndata conducatorul locului de
munca;
- sa utilizeze echipamentul individual de protectie din dotare,
corespunzator scopului pentru care a fost acordat;
- sa coopereze cu angajatorul si/sau cu angajatii cu atributii specifice
īn domeniul securitatii si sanatatii īn munca, atāta timp cāt este
necesar, pentru a da angajatorului posibilitatea sa se asigure ca
toate conditiile de munca sunt corespunzatoare si nu prezinta riscuri
pentru securitate si sanatate la locul sau de munca;
- sa dea relatii din proprie initiativa sau la solicitarea organelor
de control si de cercetare īn domeniu securitatii muncii.
14. Care sunt sarcinile si obligatiile conducatorului locului
de munca ?
Conducatorul locului de munca raspunde de respectarea si aplicarea
legislatiei si a normelor de securitate a muncii avānd urmatoarele
sarcini si obligatii:
- īn toate locurile de munca sa afiseze, īn dreptul fiecarei echipament
de munca, instructiuni de folosire a acestuia si de securitate
a muncii;
- sa īntocmeasca instructiuni proprii de securitate a muncii specifice
locurilor de munca, īn functie de caracteristicile echipamentelor
existente, precum si de conditiile concrete īn care se desfasoara
activitatea respectiva; pentru echipamentele de munca noi, se
vor elabora instructiuni proprii, iar la locurile de munca se
vor afisa tablite avertizoare si afise sugestive;
- sa efectueze instruirea la locul de munca si pe cea periodica
potrivit normelor si masurilor de protectie specifice locurilor
de munca respective;
- sa asigure īnsusirea de catre angajati a cunostintelor si formarea
deprinderilor practice profesionale, sa nu admita la lucru nici
o persoana care nu a fost instruita sau care nu si-a īnsusit cunostintele
necesare de securitate a muncii;
- sa asigure o buna functionare a dispozitivelor de protectie,
a echipamentului individual de protectie, raspunzānd de aplicarea
tuturor masurilor de protectie individuala la locurile de munca;
- sa interzica angajatilor parasirea sau schimbarea locului de
munca fara aprobarea sa; īn timpul pauzelor regulamentare se vor
respecta prevederile regulamentului de ordine interioara, privitor
la circulatia si stationarea persoanelor īn cadrul unitatii;
- sa anunte conducerea unitatii īn legatura cu orice accident
de munca.
15. Ce este echipamentul individual de protectie (EIP) si cum
se utilizeaza ?
Echipamentul individual de protectie reprezinta orice dispozitiv
sau mijloc destinat purtarii de catre fiecare participant la procesul
de munca pentru a-l proteja īmpotriva unuia sau mai multor factori
de risc de accidentare sau īmbolnavire profesionala.
El se acorda obligatoriu si gratuit tuturor salariatilor, precum
si altor categorii participante la procesul muncii, īn conformitate
cu Normativul cadru de acordare si utilizare a echipamentului
individual de protectie, elaborat de Ministerul Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei si aprobat prin Ordinul nr. 225/1995. Pe baza
acestuia, angajatorul este obligat sa īntocmeasca lista interna
de dotare cu EIP adecvat executarii sarcinilor de munca īn conditii
de securitate.
16. Ce reprezinta conceptul de management al securitatii si sanatatii
īn munca ?
Componenta a managementului general, care include structura organizatorica,
activitatile de planificare, responsabilitatile, practicele, procedurile,
resursele pentru elaborarea, implementarea, realizarea si revizuirea
planului de securitate si sanatate īn munca.
Pentru a asigura securitatea si sanatatea muncii īn unitati conducatorii
acestora trebuie sa implementeze un sistem de management al securitatii
si sanatatii īn munca, ce constituie o parte componenta a sistemului
general de management.
Sistemul include urmatoarele elemente:
- politica securitatii si sanatatii īn munca
- elaborarea politicii de securitate si sanatate īn munca
- participarea angajatilor
- organizare
- structura si responsabilitati
- competenta si instruire
- consultare si comunicare interna
- comunicare externa
- documentatia sistemului de management al securitatii si sanatatii
īn munca
- documentatia sistemului de management al securitatii si sanatatii
īn munca
- controlul documentelor si al datelor
- īnregistrari si gestiunea īnregistrarilor
- planificare si implementare
- analiza initiala
- planificarea si implementarea sistemului
- obiectivele securitatii si sanatatii īn munca
- prevenirea riscurilor profesionale
- evaluarea si controlul riscurilor
- prevenirea situatiilor de urgenta si capacitatea de raspuns
- achizitionarea de produse si servicii
- cerinte pentru contractanti
- evaluarea performantei sistemului de management al securitatii
si sanatatii īn munca
- masurarea si monitorizarea performantei
- disfunctiile sistemului de management al securitatii si sanatatii
īn munca
- auditul securitatii si sanatatii īn munca
- auditul de conformitate
- auditul sistemului de management al securitatii si sanatatii
īn munca
- analiza si revizuirea managementului
- actiuni preventive si corective
- actiuni pentru īmbunatatirea continua
17. Masuri de securitate a muncii la utilizarea instalatiilor mecanice
sub presiune si de ridicat
La construirea, repararea, instalarea, verificarea si exploatarea
instalatiilor mecanice sub presiune si de ridicat vor fi respectate
prevederile prescriptiilor tehnice ale INSPECTIEI DE STAT PENTRU
CONTROLUL CAZANELOR, RECIPIENTELOR SUB PRESIUNE SI INSTALATIILOR
DE RIDICAT (ISCIR).
Instalatiile mecanice sub presiune vor fi prevazute cu dispozitivele
de siguranta si aparatele de masura si control necesare, verificate
metrologic care sa permita exploatarea acestora īn conditii de
securitate a muncii.
Materialele folosite pentru construirea si repararea instalatiilor
mecanice sub presiune si de ridicat vor corespunde,
īn privinta conditiilor tehnice, regulilor pentru verificarea
calitatii, marcarii si livrarii, prescriptiilor tehnice ale ISCIR,
precum si standardelor īn vigoare.
Procesele tehnologice, inclusiv operatiile de control ce trebuie
respectate la construirea si repararea instalatiilor mecanice
sub presiune si de ridicat, vor fi precizate īn proiectele respective
care vor fi avizate ISCIR.
Recipientele, buteliile transportabile si conductele prin care
se transporta fluide sub presiune se vor vopsi īn culorile conventionale
pentru fluidele pe care le contin sau le transporta conform prevederilor
din instructiunile tehnice de specialitate si din standardele
īn vigoare.
Amplasarea instalatiilor mecanice sub presiune sau a instalatiilor
de ridicat se va face īn conformitate cu prevederile normelor
de protectie a muncii corespunzator specificului activitatii locurilor
de munca respective si cu prevederile privind proiectarea si executarea
constructiilor din punct de vedere al prevenirii incendiilor.
Personalul de deservire sau manevrare a instalatiilor mecanice
sub presiune sau de ridicat trebuie sa aiba pregatirea corespunzatoare
si sa fie instruit īn acest scop si autorizat pentru fiecare tip
de instalatie, īn conformitate cu prevederile prescriptiilor tehnice
specifice instalatiei.
De asemenea, personalul numit, prin decizie de angajator, pentru
supravegherea tehnica si verificarea instalatiilor trebuie autorizat
de ISCIR.
18. Legislatia īn domeniul securitatii si sanatatii īn munca
Īn ultimii ani, legislatia romāna īn domeniul securitatii si
sanatatii īn munca a suferit multe modificari īn sensul transpunerii
legislatiei europene īn domeniu.
- Constitutia Romāniei
- Legea nr. 53/2003, Codul muncii
- Legea securitatii si sanatatii īn munca nr. 319/2006
- Legea nr. 108/1999 pentru īnfiintarea si organizarea Inspectiei
Muncii
- Legea nr. 346/2002 privind asigurarea asigurarea pentru accidente
si boli profesionale
- HG. nr. 1425/ pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare
a prevederilor Legii securitatii si sanatatii īn munca nr. 319/2006
- O.M.- MI nr. 775/98 -pentru aprobarea Normelor Generale de PSI
- Legea nr. 451/2001- pentru aprobarea O.U.G. nr. 200/2000 privind
clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor
chimice periculoase
- Legea nr. 426/2001 - pentru aprobarea O.U.G. nr. 78/2000 privind
regimul deseurilor
19. Bibliografie
- Ioan Popa, Radu Filip, "Managementul international",
Ed. Economica, 1999.
- Dr. ing. Stefan PECE, Ec Aurelia DASCALESCU, "Metoda de
evaluare a riscurilor de accidentare si īmbolnavire profesionala
la locurile de munca",1998
- Dr. ing. Al. DARABONT, Dr. ing. St. KOVACS, Ing. D. DARABONT,
"Ghid pentru autoevaluarea securitatii īn munca la nivelul
unitatilor mici si mijlocii" - 1998
- Dr. ing. Al. DARABONT, "Risc si securitate īn munca",
vol. 3-4, ed. 1996
- Darabont, Al, "Valori limita de expunere la agentii fizici
la locul de munca - Risc si securitate īn munca", I.C.S.P.M.,
Bucuresti, nr. 1-2/1994
- Darabont, Al., Pece, St., Dascalescu, Aurelia, Managementul
securitatii si sanatatii īn munca - Ed. Agir, 2001
- OHSAH 18001:1999 - Sisteme de managementul securitatii si sanatatii
ocupationale - Specificatii
- CODEX 2004 - lista produselor pesticide pentru profilaxie sanitar-umana,
Editura GEEA 2003
- "Masuri de urgenta īn cazul expunerii la pesticide",
Editura GEEA 2003
- "Medicina Muncii", Prof. Dr. Toma Niculescu, Conf.
dr. Ion Toma, Dr. Duca Pavel, ed. MEDMUN, 1999
- "Agenda pentru combaterea noxelor īn industrie", dr.
ing.Victor Voicu, ed.Tehnica
- "Metode si instalatii de neutralizare a poluantilor atmosferici
acizi", ed. Libra
- "Evaluarea riscurilor īn sistemul om-masina", dr.
ing. Pece Stefan, ed. Atlas Press, 2003
- "Costul accidentelor de munca", dr. ing. Aurelia Dascalescu,
ed. Atlas Press, 2003
- "Implementarea managementului securitatii si sanatatii
īn munca", dr. ing. Steluta Nisipeanu, ing. Raluca Stepa,
ed. Libra 2003
- "Substante si preparate chimice. Proprietati. Riscuri.
Principii de buna practica", dr.ing. Steluta Nisipeanu, ing.
Raluca Stepa, ed. Libra 2003
- "Medicina muncii", prof. dr. Toma Niculescu, dr. Adriana
Todea, Institul de Sanatate publica
- "Relatii īntre structura, proprietati si activitate biologica
aplicate la popuanti industriali" prof. dr. Cristina Mandravel,
CP I dr. Rodica Stanescu, dr. Valentina Choiosa, ed. Universitatii
Bucuresti, 2003, b-dul Regina Elizabeta 412, sect. 1
- "Metode fizico-chimice aplicate la masurarea noxelor īn
mediul profesional", prof. dr. Cristina Mandravel, CP I dr.
Rodica Stanescu, dr. Valentina Choiosa, ed. Universitatii Bucuresti,
2003, b-dul Regina Elisabeta 412, sect. 1
|